
Alig több mint húszperces lemezről van szó. Az egyik kiindulási pont az elmúlt évtizedben unalomig citált, egyszerre hűvös, melankolikus és neurotikus posztpunk, amit többnyire a Joy Division nevéhez szokás kötni, ugyanakkor az Iceage drámától és pátosztól mentes megközelítése inkább a Josef K vagy a hasonló alapokra építkező indierock-zenekarok (pl. My Dad Is Dead) munkásságával rokonítja a lemezt, ami így gyakorlatilag semmiben nem emlékeztet az elmúlt évek jobb-rosszabb Joy Division-utánzóira. Aztán: a brit posztpunk mellett itt van a pár (vagy sok) évvel későbbi amerikai vonal: gondoljunk mondjuk Albini és Yow zenekarainak (Scratch Acid, Big Black, Rapeman, Jesus Lizard) mechanikusan csikorgó, zajos, barátságtalan és kevés fogódzót nyújtó gitárzajára; ez a hatás főleg néhány markánsabb riffben és instrumentális betétben érhető tetten. (Instrumentális betétben, igen: az Iceage némely dala szokatlanul összetett.) Mindeközben viszont a hozzáállás, a tempó, a játékidő, a dalok struktúrája, és egyáltalán, az egésznek az esztétikája egyértelműen punk (gyakran egészen popos punk): annak is az a fajtája, ami még éppen, hogy nem hardcore, és együttkiabálásra, ökölrázásra és fel-le ugrálásra egyaránt tökéletesen alkalmas. És persze, ha nagyon akarjuk, az Iceage köthető az ilyen-olyan-gaze skatulyába sorolt, többnyire a nyolcvanas-kilencvenes évek független rockzenéjéből kiinduló kurrens gitárzenekarokhoz is, noha a New Brigade öntörvényűbb és – még ha ez elsőre nem is hallatszik – sokkal kidolgozottabb. Arról egyáltalán nem vagyok meggyőződve, hogy ezeket a hatásokat még soha senki nem gyúrta össze egy lemezre, de hogy ennyire aktuális és élvezetes produkció még soha nem sült ki belőle, az majdnem biztos. Elsőre talán soknak tűnhet az egyhangú reszelés, a kicsit jellegtelenül mormogó ének, a folyamatosan kapkodó-pattogó ritmusszekció (amibe gyakran a gitár is beletartozik), az egy pillanatra sem csillapodó túlpörgetettség, de cserébe mindig jár valami meglepetés: egy erős gitár-riff (White Rune), egy szokatlanul szívbemarkoló refrén (Remember), idegbajos no wave-ből kibontakozó perfekt rocksláger (Broken Bone) vagy egy gimnazista pop-punkba torkolló befejezés (Total Drench). Ha van zenekar, amely 2011-ben hitelesen, átélhetően és szórakoztatóan tudja tolmácsolni a rockzene legalapvetőbb eszközeivel a jellegzetesen tinédzseres világfájdalmat, tettrekészséget, dühöt és apátiát, akkor az az Iceage.
KOMMENTEK