Onagy Zoltán: Zsámboki szerető Könyvajánló

2011.08.24. 09:23 bodizsolt

“Andreáról az első perc jut eszembe. Hogyan történhetett, hogy lehúz a padka mellé, ajtót nyit a mázsás, félmázsás batyuval ázva szomorkodó fickónak. Aki ráadásul nem a korosztálya. Ha nő lennék, soha nem állnék meg hasonlónak.” Ám a piros Skoda megállt, felvette az ismeretlen stoppost, s ezzel elkezdődött egy furcsa szerelem. Vagy egy nő és egy férfi olykor megmagyarázhatatlan vonzalmának mindig megvan a maga különlegessége és rendkívülisége? A helyszínek, történések, érzések, lelkiállapotok pontos és érzékletes leírása, a mindennapi beszélt változathoz közelálló, rokonszenves nyelvezete hitelessé teszik az emberi lélek rejtelmeibe is betekintést nyújtó, napjainkról szóló érdekes regényt.


Blue Valentine Filmkritika

2011.08.24. 09:19 bodizsolt

 

Cindy (Michelle Williams) és Dean (Ryan Gosling) már évek óta egy pár, de kapcsolatuk válságba kerül, és egyre inkább eltávolodnak egymástól. Míg Cindy az évek során egyre nagyobb dolgokról álmodozott és egyre több mindent ért el, addig Dean megmaradt annak az egyszerű srácnak, aki a megismerkedésükkor volt. Úgy döntenek, adnak még egy utolsó esélyt maguknak, hogy megpróbálják megmenteni a kapcsolatukat, aminek eközben megismerhetjük jó és rossz pillanatait egyaránt.
 
A különféle díjátadók révén már bizonyára sokan hallottatok a filmről, ha más okból nem is, a két főszereplő miatt biztosan, de mielőtt áttérnénk rájuk, érdemes megemlíteni Derek Cianfrance rendező nevét, akinek ez volt a második filmje az 1998-as Brother Tide után, és azóta rövid- és dokumentumfilmek rendezésével töltötte az idejét. Úgy látszik, valamit nagyon jól megtanult ezekből, vagy egyszerűen ösztönös őstehetség, mert le a kalappal előtte, hogy egy ilyen minőségi filmet letett az asztalra, szinte a semmiből. Elsősorban közeli és távoli kameraállásokat váltogat, és mindenképp ki kell emelni a film remek zenéjét, amely nagyon jól összhangban van a vágással és az aktuális hangulattal is.
A film végig két szálon fut, egyfelől a jelenben, ahol Cindy és Dean próbálja rendbe hozni a dolgokat, illetve a múltban, kapcsolatuk legfontosabb pillanatait kiemelve, időnként nem is kronológiai sorrendben. A Blue Valentine legnagyobb erőssége pedig pontosan magában a kapcsolatban rejlik, hiszen annyira emberi, valósághű és sebezhető, hogy mindenki könnyedén bele tudja magát élni. Megvannak az őrült fellángolások, a balhék, a kibékülések, a boldog és a fájdalmas pillanatok is, és ettől lesz az egész annyira életszerű. Illetve természetesen a két főszereplő játéka miatt, akiknek minden kis rezdülését öröm nézni, mert egyszerűen félelmetesen jók. Ryan Gosling játszi könnyedséggel hozza Dean karakterét, aki nem vágyik nagy dolgokra, egyszerűen csak boldog akar lenni azzal a nővel, akit szeret. Cindy ezzel szemben inkább karrierista alkat, aki igazán sosem szereti annyira Deant, amennyire a férfi őt, inkább csak egy támaszra van szüksége kétségbeesett helyzetében. Ahogy Dean meg is fogalmazza: a férfiak romantikusabbak, mert ők csak azt a lányt keresik, akiről úgy érzik, hogy bolondok lennének, ha nem vennék el őt feleségül, míg a nők - bár egész életükben a herceget várják a fehér lovon - végül olyan férfit választanak, akinek jó állása van. Mindazonáltal Michelle Williams alakítása is elsőrangú, és a kémia is nagyon jól működik közöttük. Most lehet igazán "sajnálni", hogy ennyi jó alakítás volt tavaly, mert mindketten díjat érdemelnének a játékukért.

 


Dalok a 34. Hétre

2011.08.23. 10:34 bodizsolt

Red Hot Chili Peppers: The Adventures of Rain Dance Maggie

Battles feat Gary Numan: My Machines

Hard-Fi: Fire In The House

 


Jay Z feat. Kanye West: Watch The Throne Lemezkritika

2011.08.23. 10:24 bodizsolt

 A Watch The Throne ezer sebből vérzik.

Először is: a szövegek többsége elképesztően nevetséges. Kezdve a nyitó No Church in the Wild álfilozofikus refrénjétől ("What's a king to a God?/What's a God to a nonbeliever?") a záró Why I Love You bugyuta soraiig ("Ooh I Love You So/But Why I Love You I Never Know") rengeteg az elcsépelt, klisés fordulat. Az Otis magamutogató anyagiasságáért ("I'm planking on a million” – rappeli Jay Z egy másik számban) maga Chuck D is megrótta a két rappert, a mélypont azonban nem ez, hanem a Made In America, aminek csöpögő szentimentalizmusától talán csak maga Kanye nem érzi kínosan magát.

Hasonlóan elnagyoltnak és pongyolának tűnnek az alapok is sokszor. Úgy tűnik, Jay és Kanye már csak a legnagyobbak körében érzik jól magukat: egymás társaságában, illetve James Brown, Otis Redding, vagy Nina Simone mellett. A dalok kábé harmadában a lehető legnyilvánvalóbb hangmintákat használják, ráadásul nem is sok csavarral. A fent már említett Otis elején például lemegy fél perc a Try A Little Tendernessből; de említhetnénk a Who Gon Stop Me-t is, ami Flux Pavilion valóban bombasztikus I Can't Stopját emelte át szinte teljes egészében, éppen csak annyit finomítva rajta, hogy a hangzás szolidabb, rádióbarátabb legyen.

Látszik tehát, hogy a Watch The Throne-ba csak az nem köt bele, aki nem akar. A helyzet viszont az, hogy mindezek ellenére ez egyáltalán nem egy kellemetlen lemez. Egyszerűen csak nem autentikus hiphop-album, hanem poplemez akar lenni, és mint olyan, bugyuta szövegekkel és közérthető hatásokkal dolgozik. Tehát nem a Black Up-pal, vagy a Book Of David-del, hanem a Born This Way-jel van egy kategóriában, ha pedig így közelítünk hozzá, a Watch The Throne egy tisztességes, néhol egészen erős munka. Vannak rajta például slágerek erős nyolcvanas évek-hatásokkal: a Beyoncéval közös, műanyag szintihangokkal operáló Lift Off feltétlenül ilyen, a That's My Bitch refrénje pedig egyenesen a Bronski Beatet idézi. Bár a dalok többségét mintha Kanye uralná (az Otis  akár a Golddigger folytatása is lehetne), az egyik legemlékezetesebb pillanat a lemezen mégis az inkább Jay-Z-re jellemző, erősen politikus Murder To Excellence. A Swizz Beatz és S1 munkáját dicsérő, piszkos gitárakkordokból és gyerekkórusból összegyúrt alapok kissé hatásvadászok ugyan, de két és fél percnél jön egy váratlan váltás, ami új szintre emeli a dalt. A Watch The Throne tehát összességében olyan, mint bármelyik poplemez: bombasztikus és nem feltétlenül sokrétű, éppen ezért nem nehéz élvezni.


süti beállítások módosítása