Kelecsényi László: Aki az életével játszott- Latinovics Könyvajánló

2011.09.16. 10:02 bodizsolt

"Rómeó és Cipolla. Savonarola és Ványa bácsi. Szindbád és Miska főpincér.
Szóvillantó titán – találóan fogalmazta meg egy nyelvész professzor Latinovits Zoltán nevének anagrammájával, színészete lényegét. Naponta átlépi a jó és rossz határát, s néha tarka virágcsokorral a kezében érkezik meg onnan… Ki volt ez az ember, aki halála után negyedfél évtizeddel sem hagyja nyugton az utókorát?
Írt, játszott, rendezett, szavalt – mellesleg mérnöknek sem lett volna utolsó. Jövőt előlegező vátesz? A puha diktatúra feljelentettje? A filmezést utáló filmszínész? Teátrumokat elhagyó színészkirály? Szakírókat megszégyenítő verselemző? Fahangú sanzonénekes?
A szem- és fültanúk vallanak róla. Kor- és pályatársak, színészek, írók, rendezők, s olykor megvetett kritikusok szavaiból áll össze a kép. Ez a kötet is hosszú és kalandos utat tett meg, mire most az Olvasó kezéhez jutott."
(Kelecsényi László)

forrás: bookline.hu


Drive- Gázt! Filmkritika

2011.09.15. 08:22 bodizsolt

Nicolas Winding Refn alighanem az első dán filmes, akinek sikerült elérnie, hogy a tengeren túlón is megőrizze egyediségét, tekintve, hogy honfitársa,Lars von Trier sosem ambicionálta a szélesebb tömegek érdeklődését. Elsőre Refnnek sem sikerült minden, a Fear X-et alig látta valaki, a Drive viszont úgy tarthat számot a multiplexek egyes termébe szóló beutalóra, hogy a művészi szándék is érintetlen marad. A film olyan simán és pontosan találja meg az utat a két közönség és a kétféle elvárás között, ahogy névtelen hőse száguld Los Angeles százezer utcáján keresztül.

Mindezért Refn mellett elsősorban Ryan Goslingnak mondhatunk köszönetet. Nélküle a film semmi lenne – nemcsak a hibátlan színészi játéka miatt, hanem mert ő ragaszkodott ahhoz, hogy a dán rendező vigye filmre a James Sallis 2005-ös regényéből készült forgatókönyvet. Fel sem tűnik, hogy a Drive Refn első, nem saját maga által írt filmje, hiszen számtalan alkotóelem köszön vissza korábbi munkáiból: a kommunikációképtelen, pszichopata főhős, aki egy ponton kitör, a hetvenes-nyolcvanas évek amerikai zsánerfilmjeinek kultikus tisztelete és azok megidézése, vagy az értelmetlen és ultrabrutális erőszak minden előzmény nélküli ki-kirobbanása. Ehhez persze kell az is, hogy Refn a bűnügyi filmek világában érzi otthon magát, az ilyesmire pedig az amerikai filmgyártás is mindig vevő. A Drive története például egyáltalán nem különleges, sőt, nagyon is jól ismert panelekből áll. Refn azonban egyértelmű iróniával közelít ehhez a filmtípushoz és az hommage-ok rajongó alapállásához egyaránt, egyszerre vérkomolyan véve és jókedvűen kiröhögve a szabályokat és a kötelező jeleneteket. Az önreflexió még erőteljesebbé válik a főszereplő civil foglalkozását nézve (autós kaszkadőr), vagy az antagonista múltját megismerve – a nyolcvanas években producerként működő figura egyik monológja ráadásul az európai Refn amerikai pozíciójára is reflektál.


Dalok a 36. Hétre

2011.09.14. 08:25 bodizsolt

The Coral: 1000 Years

Janelle Monáe: Tightrope

Foals: Miami

Snow Patrol: Called Out In The Dark

Lady Gaga: Yoü And I


Trivium: In Waves Lemezkritika

2011.09.13. 08:49 bodizsolt
A zenekar 2000-ben alakult, de a debütálásra (’Embers To Inferno’) egészen 2003-ig várni kellett; az igazi áttörést azonban a két évre rá napvilágot látott ’Ascendancy’ hozta meg számukra, sokan a mai napig ezt az anyagot tartják a Magmum Opusnak, pedig az ’Ascendancy’ / ’The Crusade’ / ’Shogun’ trió egyformán kimagasló a maga nemében. Az ezúton tárgyalt ’In Waves’ viszont nem üti meg a mércét sajnos. A legnagyobb probléma vele, hogy közel sem olyan magával ragadó, közel sem olyan karizmatikus, mint elődjei, nem beszélve arról, hogy szinte teljességgel hiányzik belőle az ifjonti tűz, noha a srácok még most is csak 25-27 év körüliek.
A Trivium tipikusan az a banda, amely képes arra, hogy tömegek gyűlöljék és kiabáljanak rájuk kígyót, békát. Persze nyilván ugyanekkora számú lehet a rajongótábor is, ők úgy vannak vele, amíg Matt Heafy albumról-albumra megírja a maga hallójáratból kitörölhetetlen dalóriásait, addig mindenki azt mond, amit akar, tojni rá. Igaz, ami igaz, a floridai srácok éppen a metalcore-hullám legtetejére érkeztek meg a bemutatkozó anyagukkal, ám a muzsikájukban javarészt az old school thrash (úgymint Testament, Metallica) és heavy metal (Iron Maiden) elemek dominálnak, a hardcore inkább a mentalistásban van jelen, így a „metalcore” címke csak kis részben fedi a valóságot. A metalcore műfaj már jó ideje lecsengett, de Triviumék még mindig itt vannak, ráadásul népszerűségük sem lanyhult, talán csak ez az ötödök, In Waves című lemezük csorbíthatja azt.
 


Friss Hírek

2011.09.12. 08:59 bodizsolt

A Nike időszámításában elérkezett 2015, ugyanis az E-bayen piacra dobta Marty McFly híres önbefűzös cípőjét. Az ár egy kicsit borsos, de jó célt szolgál; a Michael J. Fox Alapítványt gyarapítják ezzel. 

A Cure idén csak a Bestival nevezetű fesztiválon lép fel Európában. S mivel ez az Egyesült Királyságban rendezik, túl sok esélyünk nincs megtekinteni, de érdekes, hogy egy monumentális 32 dalokos setlist-el készülnek. 

The Horrors november 20-án a Dürer Kert nagytermében. Jegyek a helyszínen kaphatók. 

 


süti beállítások módosítása